A folyóirathoz gyakran mellékelték a Ruhaipari Tervező Vállalat szabásmintáit is, hogy otthon is hasonló darabokat készítsenek a nők, mint amilyenek a ruhagyárak szalagjairól kikerülnek. Lázas munka folyt 1968-ban ebben a magyar ruhagyárban. Fotó: Bauer Sándor / Fortepan Korábban az igen elenyésző számú ruhaipari divatbemutatón szinte csak munkáslányok prezentálták az aktuális darabokat, ám ez később sokat változott. Bár a konfekciógyártás nem szűnt meg, a '60-as évekre már némileg enyhült a párt öltözködésre vonatkozó szigora, és a nőiesség, a szépség vállalása már nem számított ideológiai hibának. Ennek hatására egyre több manöken jelent meg a ruhagyárak által szervezett bemutatókon, hogy ezzel is népszerűsítsék a termékeiket. Bár a magyar lányok gyönyörűek voltak, azon még a szépségük sem segített, hogy a szocialista ruhagyártás nem éppen a jó minőségéről volt híres. Ez nem a munkaerő, sokkal inkább az olcsó anyagok miatt volt, gyakran dolgoztak dzsörzéből, de az is problémának számított, hogy nem voltak elég változatosak a szettek, szinte csak ugyanolyan termékekből lehetett válogatni minden üzletben.
A hippi divat a maga lazaságával sok fiatalt megérintett, így még a következő évtized elején is meg tudott újulni. Mick Jagger, Michelle Breton és Anita Pallenberg A nagy újítás, a műszálas anyagok általános jellegű felhasználása volt. A nylon, a műbőr és más szintetikus anyagok kiváltották a drágább selyem, valódi bőr és egyéb természetes anyagokat, így a konfekcióipar óriási mennyiségben ontotta a tömegtermelt árucikkeket. A legfrissebb trendek szerinti, de olcsóbb kivitelezésű ruhadarabok a kevésbé tehetősek számára is elérhetővé váltak. Az évtized második felében, hála Mary Quant angol divattervezőnek(1930-) hódító útjára indult a mini szoknya és a forrónadrág. Mary Quant 1965-ös modell. Mary Quant rövidnadrágok 1966-ból. Piet Modrian(1912-1944) festményei megihlették Yves Saint Laurent (1936-2008), és 1965-ben bemutatta híressé vált Modrian kollekcióját. A ruháknak nemcsak a mintája volt újdonság, hanem a bő, "A" vonalvezetés is. Yves Saint Laurent Modrian kollekciója A geometrikus op-art minták új, színes, fiatalos és modern külsőt kölcsönöztek viselőjüknek.
Mindezek a változások azt tették lehetővé, hogy jó minőségű, viszonylag olcsó konfekció jöhetett létre. Az évtized jelmondata: az egyszerűség és a lázadás 60-as évek divatja – ingruhák és a tunikák Mary Quant korai terméke volt az egyszerű, egyenesaljú ingruha, mely a régebbi időkkel ellentétesen figyelmen kívül hagyta a derekat és lazán térd fölé hullott. Rudi Gernreich és Pierre Cardi n az egyenes tunika számtalan változatát készítette el, amelyeket olykor hatalmas zsebekkel vagy kontrasztos szegélyekkel díszítettek, de lényegében kinézetük egyszerű maradt. Ezen alakot ki nem emelő ruhák népszerűségéhez az is hozzájárult, hogy a hölgyek nagy része úgy akart kinézni, mint a lapos mellű, gazella lábú, kis fenekű Twiggy. Twiggy, az anorexiás modellek előfutára… 1965, Peggy Moffitt egy Rudi Gernreich által tervezett tunukában 1965-66 Pierre Cardin modellek 60-as évek divatja – a miniszoknya forradalma Az évtized szintén kedvelt ruhadarabja a miniszoknya volt. A szoknyaaljak tovább rövidültek a hatvanas években, 1965 végére már alig 15 cm-rel emelkedtek a térd fölé.
A kép forrása: Berzsenyi Dániel Könyvtár képeslap-és fotótára A nők esetében már elfogadható volt, ha valaki nadrágot viselt, de a férfiaknál a hosszú hajat és mindkét nem esetében a farmer nadrágot sokáig rossz szemmel nézték. Egyfajta tiltó listán voltak, mert úgy gondolták, hogy ezek az imperialista laza erkölcsök megtestesítői. A híres színészek hajviseleteikkel, öltözködési szokásaikkal szintén hatottak a divatra, mint azt már a korábbi évtizedekben is láthattuk. Végezetül nézegessünk párat a fotóik közül: Alain Delon Clint Eastwood Paul Newman Jean-Paul Belmondo Sophia Loren Claudia Cardinale Audrey Hepburn Catherine Deneuve Ha még szeretnél további divattörténeti cikkeket olvasni, ebből a tartalomjegyzékből kedvedre választhatsz. Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina Kiadó 1977, A magyar divat 1116 éve, Absolut Media Zrt. 2012.
A 60-as évek ruhái – divatmagazinok A '60-as évektől újra megjelentek a divatmagazinokban a párizsi divatbemutatókról szóló tudósítások, így a városi divat fellendülését már semmi sem állíthatta meg! Ha megnézünk egy korabeli Ez a Divatot, Fürge Ujjakat vagy a Nők Lapját, mind tele van hasznos, praktikus tanáccsal, hogy az éppen aktuális divatnak megfelelően hogyan lehet a régiből is csinosat, újat csinálni, hogyan lehet férfi öltönyből helyes kiskosztümöt varrni, aztán a gyereknek abból télikabátot. A pesti nő – retro humor 1 perc 20 másodpercre tekerve megnézheted, hogy milyenek voltak a 60-as évek ruhái. Csak 3 perc az egész! Retro "videoklip". A 60-as évek ruhái – kelet-európai kitekintő Valentyina Kobcseva kollekció ("Szputnyik", 1967. November) A matrjoska babák ihlette szovjet divat Szovjet lányok tengerész stílusban Elvtársnő az NDK-ból Egy "elegáns" kelet-német pár – tettre kész beállással Fürge Ujjak – made in USSR Könyvajánló A 60-as évek ruháiról és a szocialista évtizedek divatjáról az alábbi könyvben olvashatsz tanulmányokat: Simonovics Ildikó – Valuch Tibor: Öltöztessük fel az országot!
Utólag visszagondolva, elég sok olyan retró trend létezik, amiért abban az időben mindenki rajongott, mai szemmel nézve viszont inkább kínosak, mint csinosak. A '80-as években menőnek számító szivárványszínű melegítőkön most mindenki jókat mosolyog, és a 2000-es években hódító műanyag vagy fatalpú papucsokba sem sokan bújnának már bele. Az biztos, hogy az elmúlt évtizedekben volt jó néhány furcsa - de akkor igenis menőnek számító - darab, melyeket ma már nem szívesen viselne senki. De nemcsak a női ruhák terén jelentek meg érdekes kreációk: a férfiak sem szűkölködtek a ma már cikis cuccokban. A hétköznapi viseletet pedig a reklámok szettjei csak még inkább überelték. Vicces képeken a '70-es évek férfiruhareklámjai Bár mostanában is elég bizarr pasitrendek jelennek meg a világmárkák kifutóin, régen sem volt ez másképp. A '70-es évek divatja igen különleges volt, színes, mintás és szűk darabokba bújtak a férfiak. Az újságokban és a plakátokon pedig csak még extrémebb módon hirdették a legelképesztőbb szetteket, melyekből szerencsére néhány nem szivárgott be a mindennapi öltözködésbe.
Úgy tűnik, a fantázia ezen a téren kimeríthetetlen volt. Ezekhez az általában élénk színű mini ruhákhoz színes harisnyát és közepesen magas, vastag sarkú színes műbőr lakk félcipők illettek. Pierre Cardin op art modellek. A kép forrása: Az alsóneműk és hálóruhák is nylonból készültek: A nők hajukat szépen ondolálva, tupírral magasítva, sok lakkal fixálva viselték. Divatos volt a műhajjal megemelt, magasra tupírozott konty is, de Twiggynek (1949-), a korszak híres kislányos alkatú modelljének köszönhetően az egészen rövid fiús frizura is. Twiggy A férfiak ruhatára látványosan átalakult. Az öltöny válla keskenyebb, a nadrág szára szűkebb lett. A sportos fazonok teljesen bevonultak a hétköznapi öltözködésbe. Alsóruhájuk szerencsésebb esetben pamutból, egyébként műszálas anyagból készült: A korszak híres énekesei, együtteseinek tagjai is alakították a divatot. Hajviseletük, öltönyeik vagy éppen laza bőrdzsekijeik és farmernadrágjaik után számos fiatal sóvárgott. A Pink Floyd 1967-ben. Elvis Presley 1968-ban.
Egy nagy családként tekintettek egymásra, akik mindig és mindenben együtt voltak. Kattints ide: A hippi stílus és hippi divat eredete The Beatles, 1967 Janis Joplin a 60-as években Ewa Aulin a 60-as években Férfidivat a hatvanas években 1963-ban Pierre Cardin megalkotja a Beatles ruhadarabokat, amelyek jó ideig etalonként funkcionálnak a férfiak számára. A férfiak divatjában óriási változást eredményezett, hogy eddig szabónál varratták a főleg sötét ruhadarabjaikat, ebben a korszakban viszont főleg az amerikai piac által is preferált tömegcikkek miatt rengeteg élénk szín, gallér nélküli kabát, kasmír pulcsi, szűk bársony nadrág és bőr bokacsizma jelent meg, feldobva az addig nagyon is egyszerű öltözködést. A szűk szabás miatt a férfiak jobban ügyeltek a testtartásukra, a tetszeni vágyás végre nem zárta ki a férfiasságot. A ruhák egyre inkább uniszexé váltak, a n yakkendő éppúgy passzolt az apró sortokho z, mint a végtelenségig díszített ingekhez. Egy idő után azonban maga a nyakkendő is vesztett presztízséből, hódító útjára indult a garbó.
Az 1880-as évek közepétől azonban újra divatba jött a turnűr és a páncélfűző. A századforduló éveinek divatját a formák és az anyagok sokfélesége jellemezte. A fűző továbbra is a divatos nő ruhatárának elengedhetetlen darabja volt, de ekkor már jelentős változások indultak meg a női ruházkodás gyökeres átalakulásában. Az 1890-es években a hölgyek körében még mindig nagy divat volt a karcsúság. A vékony derekat és keskeny csípőt hosszú fűzővel alakították ki. A derék karcsúságát a széles kitömött vállak és a csípőtől erősen bővülő szoknya is kiemelte. A szoknyák fodordíszesek, uszályosak voltak. Fehér muszlin, selyemszatén estélyi ruha. Származási hely: India. Készült: 1850. /kép: The Kyoto Costume Institute/ Selyem estélyi ruha. Készült 1855. /kép: The Metropolitan Museum of Art/ Selyem, gyapjú ruha. Készült: 1855. /kép: The Kyoto Costume Institute/ Selyem báli ruha. Készült: 1860. /The Metropolitan Museum of Art/ Selyem délutáni ruha. Készült: 1865. /kép: The Metropolitan Museum of Art/ Selyem délutáni ruha.